+47 477 55 085 post@3bservice.no

Vi har tatt en prat med salgsleder Dan Bredesen som startet 3B Service i 2012. 3B Service AS ble etablert for å drifte et agentur for et annet norsk firma som drev med salg til landbruket. Denne agenturavtalen sa vi opp i august 2016 og den ble avsluttet i november samme år, vi hadde da bestemt oss for å drive helt selvstendig og uavhengig.

Hva gjorde du før 3B eventyret startet?

Jeg har drevet med salg til landbruket i flere norske og utenlandske firma, men da som ansatt.

Kan du fortelle litt om reisen du har hatt med 3B de siste årene?

Etter at vi avsluttet agenturet vi hadde i 2016, så har reisen vært nesten magisk. Vi hadde ingen store planer om å bli så veldig store, og planen var at vi skulle selge til kundemassen jeg hadde etter mange år i bransjen. Håpet var å kunne selge for 2-3 millioner og ha fornøyde kunder og gode produkter. Salget overgikk alt vi kunne drømme om, allerede i 2017 solgte vi for nesten 4,5 millioner og i 2018 solgte vi for 6 millioner og salget bare forsetter å øke.

I år regner vi med å ha en betydelig økning fra 2019, så vi har helt tydelig truffet et marked med å velge bare de beste produktene fra hver leverandør, og kunne operere merkeuavhengig, samtidig som at vi har fokus på at kundene skal få mest mulig for hver krone. Jeg har også inntrykk av at kundene setter pris på å handle produktene under originale merkevarenavn fra produsentene, som igjen gir en trygghet i utprøvingen av produktene. Regnskapssjefen sier vi må begrense veksten da det ikke er bare enkelt å vokse så fort, men som salgsleder er det vanskelig å si nei til salg.

Hvor mange ansatte er dere nå?

I dag er vi fire ansatte, to av dem er ganske ferske og under prøvetid, disse startet nå i høst. Det blir spennende å følge deres utvikling hos oss.

Hva skiller 3B fra andre aktører på markedet?

Vi har valgt å satse på å ikke binde oss til en leverandør, men heller å velge de beste produktene fra mange leverandører. Samtidig har vi organisert oss smart med at vi gjør hele jobben selv, helt i fra å kjøpe produktene, importere dem og selge direkte uten fordyrende mellomledd. Dette gjør at vi også er konkurransedyktig på pris. Vi har også en klar profil på internett med både nettbutikk, Facebook-side, Instagram og blogg. Noe som jeg tror er en viktig arena for å vise fram hva man har å tilby både av varer og verdiinnhold.

Hvor ser du for deg at 3B er om fem år?

Det er ett kjempegodt spørsmål, om jeg skal se på endringene bare siden vi startet med importen selv i 2016/2017 og til i dag, så er jo endringene enorme, men vi tar stort sett en dag om gangen og tar mulighetene som byr oss og utvider stadig produktspekteret. Om 5 år håper jeg at alle bønder vet at hos 3B Service AS får dem handlet unike kvalitetsprodukter til konkurransedyktige priser.

Hvordan er en typisk arbeidsdag for deg?

Jeg har to typiske arbeidsdager; en når jeg er hjemme og på butikken vi har på Sande, og en helt annen når jeg er ute på kundebesøk, noe jeg forøvrig synes er kjempegøy.

En typisk dag på butikken starter vanligvis ved 07:00 tiden, jeg starter dagen med å svare mail, følge opp frakt, fakturere osv. Fra kl 09:00 følger jeg opp en del kunder på telefon, hjelper kunder som kommer innom og pakker varer som skal sendes. Rundt kl 16:00 drar jeg hjem og spiser middag og slapper litt. Kl 18:00 drar jeg ned på butikken igjen og gjør diverse forfallent arbeid, samt litt kundeoppfølging. Rundt kl 21 drar jeg vanligvis hjem.

En typisk dag når jeg er ute på kundebesøk starter også ved 07:00 tiden, hvor jeg svarer på litt mail, sender gjennom ordrer som skal sendes fra butikken osv. Jeg har vanligvis det første kundebesøket rundt kl 09:00 og siste besøk ca. kl 20.00.

   

Bilder fra kundebesøk hos Hans Lockert.

Hva er det beste med å drive 3B og jobbe som salgsleder?

Uten alle de gode kundene våre hadde det jo ikke vært mulig. Uten bønder så har vi ikke jobb, så det er klart å få snakke med alle de engasjerte bøndene i Norge er jo en glede i seg selv. Det at de viser oss tillit ved å handle våre produkter, og tilbakemeldingene en får fra kundene er fantastisk.

Som salgsleder får en jo mulighet å være med på hele prosessen fra innkjøp til salg og tilbakemeldinger fra kunder, markedsføring, regnskap, budsjetter og ikke minst en svært variert hverdag, hvor jeg aldri har to like dager. Det er en sann glede å være salgsleder i 3B Service AS.